SE-TNU. Pilatus B-4

 PILATUS B-4,  Segelflygplan.

 Tillverkare:       Pilatus Werke, Stans, Schweiz
 Tillvnr:  —           År:  1974  
 Spännvidd:        15,00 m
 Längd:                  7,20 m
 Höjd:                     1,80 m
 Max. startvikt:  350 kg
 Max. fart:            250 km/h
 Vingyta:               14 m²
 Glidtal:                1:35
  

Registrerade ägare:
1974-1985            Göteborgs Segelflygklubb, Göteborg
1985-1998            Skara Sommarland, Skara
 

Pilatus B-4 är ett ensitsigt, högvingat segelflygplan med en vingyta på 14 m2, och tillverkat av Pilatus Werke, Stans i Schweiz.

 Planet är byggt helt i aluminiumplåt och lackerat med tvåkomponentslack. Plåtarna är formade i så stora delar som möjligt och nitade med försänkt nit. Pilatus B-4 är på grund av sin stabila konstruktion tillåten för all avancerad flygning.

 B-4’s konstruktion gjordes redan i början av 1960-talet i Tyskland av Ingo Herbst, Manfred Kuppers och Rudolf Reinke.

 Den första flygningen utfördes 1966, men det var svårt att få igång serietillverkning. Pilatus Werke köpte rättigheterna 1970 och började med serietillverkning 1972.

1978 sålde Pilatus Werke tillverkningsrätten till japanska företaget Nippi.

Totalt tillverkades 320 st. B-4 av Pilatus och tillverkningen upphörde p.g.a. att man behövde plats för att tillverka skolflygplanet Turbo Trainer.

 SE-TNU är direkt importerat från fabriken 1974 till Göteborgs Segelflygklubb, som ett av de två första i Sverige. Planet har gjort god tjänst i klubben i många år och bland annat deltagit i minst en 30 mila flygning, deltagit i ca. tio stycken vågflygläger i Ottsjö med ett flertal höjdflygningar (6000- 7000 m).

 SE-TNU slutade sin aktiva tid med ett totalhaveri i samband med en sträckflygning den 17 maj 1985. En tid efter haveriet hängde planet i uppfräschat tillstånd i taket i en lokal vid Skara Sommarland.

 1998 överfördes planet till Luftfartssamlingarna på Arlanda, och därefter har Arlandagruppen utfört ett välgjort renoveringsarbete. Så nu hänger Pilatusen i utställningshallen på museet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera