”Fjusnäsplanet”. ”Pappersfokkern”

Tillverkare:        Jonas Persson, Fjusnäs
Tillvnr:  1            År:  1939               
Motor:                  Husqvarna                      
Effekt:                  22 hk
Spännvidd:        6,18 m
Längd:                 6,12 m
Höjd:                    1,67 m
Max. startvikt: 225 kg
Max. fart:           100 km/h
Max. höjd:          500 m
Max. flygsträcka:   Ingen uppgift
 
Ägare och konstruktör:
Jonas Persson Fjusnäs, Hassela

Konstruktör av denna s.k. ”Pappersfokkern” var Jonas Persson i Fjusnäs utanför Hassela i Hälsingland.

Planet är ett ensitsigt biplan med skidor, som landställ och efterliknar Fokker C.VDE, som var i tjänst hos svenska flygvapnet åren 1927 till 1946 på bland annat F 4 i Östersund, som spanings- och övningsflygplan med beteckning S 6.

Jonas var utbildad flygtekniker som tjänstgjorde på F4 på 1930-talet och kom själv på idén att bygga ett flygplan. Det blev byggt helt i trä och flygkropp samt vingar kläddes med bomullstyg. Den lack, som man normalt använder för att spänna duken med tyckte han var för dyr, så han klädde den i stället med ett lager brunt omslagspapper ovanpå den s.k. duken. Sedan målade han planet med en silverfärg.

 Vintern 1939 var det dags för provflygning på sjöisen i närheten av sin gård. Provflygningen gick bra och Jonas Persson fortsatte att flyga med sitt hemmabygge vintern 1939 och 1940.

 Enligt uppgift fick han tillstånd att flyga av ortens länsman, men bara på villkoret att han flög innanför sockengränsen.

 Sedan blev hemmabygget stående på en loge tills det blev flyttat till Hassela hembygdsgård. I början av 1980-talet fanns det ej längre plats för dyrgripen på gården, varför Jonas Persson donerade planet till Luftfartssamlingarna.

 Lennart Arjevall och Gunnar Back hämtade planet  i Hassela. Senare har Arlandagruppen renoverat ”Pappersfokkern” och nu hänger den i taket vid Luftfartsverkets samlingar på Arlanda.

Kommentera