SE-BXE Fairchild F24 Forwarder

Tillverkare:              Fairchild Aeroplan, Farmingdals,
                                      New York, USA                                 
Tillv.nr.:  862.         År:  1944
Ny motor 1950-talet.  Farchild Ranger G-440.
                                      6 cyl. radmotor.
Effekt:                        200 hk
Tidigare motor:    Warner, R-500-1 Scarabradial
Effekt:                       165 hk
Spännvidd:             11,70 m
Längd:                       7,20 m
Höjd:                          2.30 m
Max. startvikt:       1208 kg
Max. fart:                 200 km/h
Max. höjd:                3870 m
Max. flygsträcka    848 km
Passagerarantal:   1+3
                                                                                                Foto StureN
Registrerade ägare:
1944                             US Army Air Force,43-14898,UC 61A-FA
1945                             Royal Air Force, HB 625 Argus II
1949                             Reg. Norge  LN-MAD
1953-03-04               Aerobolaget G Eriksson & Co, Borås
1960-09-30               Aerobolaget i Borås AB
1963-02-11               Ombyggd till TYP 24R 46 A, sjö
1967-03-30               Avregistrerad.
1971-12-02               Luftfartsverkets Museum, Arlanda
 
Det första sportflygplanet från Fairchild & Co, Farmingdale utanför New York, provflögs 1926. Planet är högvingat, tvåsitsigt och försett med en täckt kabin. Efter lyckad utprovning och efterfrågan serietillverkades planet.

Nästa version kom 1932 där pilot och passagerare satt sida vid sida. 1934 kom en tresitsig modell. Plantypen blev mycket populär och hade ett lämpligt försäljningspris. 1937 kom den 4-sitsiga versionen kallad F 24 Forwarder, som ökade försäljningen ytterligare.

US Army Air Force beställde cirka 500 st. som under andra världskriget användes som sambands- och lätt transportflygplan även av Royal Air Force med benämning ”Argus II”. Totalt var 16 st. F 24 Forwarder civilregistrerade i Sverige.

SE-BXE levererades till USAAF. Efter kriget övertog RAF planet, som 1949,  köptes av A/S Luftransport i Ålesund, Norge. Efter drygt tre år köpte Aerobolaget G Eriksson & Co i Borås planet och använde det mest för taxi- och rundflygningar i hela landet.

Efter att planet blev ombyggt och försett med flottörer samt med en starkare motor 1963 var maskinen bland annat uthyrd till Olle Ek i Kiruna för transporter i fjällvärlden.

Aerobolaget i Borås, genom disponent Voss, skänkte SE-BXE till Luftfartsverket den 14 maj 1971. Planet hämtades av Arlandagruppen, som bland annat, vid renoveringen, bytte ut den trasiga  stabilisatorn mot en som tillhörde SE-BXF.

 

 

Kommentera