Flygande Loppan

 PAU DECIEL HM 14,  ”Flygande Loppan”

 Tillverkare:        Henri MIgnet, Frankrike 
Motor:                    DKW, 500 cc         
Effekt:                    20  hk      Spännvidd:          6,00 m
Längd:                   4,00 m
Höjd:                      2,00 m
Max. startvikt:   260 kg
Max. fart:             100 km/h
Max. höjd:            1000 m
Max. flygsträcka: 320  km

Konstruktören Henri Mignet visade denna flygfarkost vid Parisutställningen 1934 där den blev mycket uppmärksammad. Alla ville bygga en luftmoped på kontinenten och den bok med bygganvisningar, som Mignet gav ut fick strykande åtgång.

Sommaren 1935 flög Henri Mignet över engelska kanalen med sin ”loppa” och även England drabbades av loppafebern.

Tyvärr hände en del haverier med dödlig utgång, varför typen fick flygförbud både i Frankrike och England.

 Även Sverige drabbades av loppafebern och flygtidningen ”Flygning” redogjorde i detalj för ett bygge, och som deras redaktörer själv utförde för en byggkostnad på ca 500 kr.

 Henri Mignets bok om bygganvisningar översattes också till svenska.

Tidningen Flygning-s ”Loppa” blev klar 1936. Maskinen provflögs av Björn Bjugren, som gjorde flera lyckade flygningar innan myndigheterna sade stopp. Det byggdes och flögs med en hel del loppor i Sverige, men hur många är det ingen som vet.

 Samlingarnas ”Flygande Loppa ” byggdes i Göteborg av en brevbärare men endast kroppen blev bevarad.

I samband med att flygkroppen utlånades till Sveriges Television byggde Göthe Johansson nya vingar och sedan var ”Loppan” med i en av Sveriges Television julkalendrar, varefter den blev skänkt till Luftfartssamlingarna.

 

Kommentera