BRIGADIER NELSON

BRIGADIER ERIK NELSON

1888 – 1970

2006 Pathfinder Award Winner

 

 

 

 

 

 

 

 

 JORDEN RUNT PÅ SEX MÅNADER

    Idag är jorden runtflygningar rutin, som inte genererar några rubriker i dagstidningarna. Den första jorden runt-flygningen, som ägde rum redan 1924, var dock allt annat än rutin. Under 175 dagar (eller nästan sex månader) lyckades ett antal amerikansak arméflygare ta sig från Seattle i nordvästra nordvästra USA och tillbaka. När de återvände till USA möttes flygarna som hjältar. Denna rekordflygning är i dag nästan helt okänd, liksom det faktum att en av piloterna var född i Sverige.

   Under våren 1923 visade US Army Air Service (USAAS) intresse för en framtida flygning jorden runt. Målsättningen var att en dylik flygning skulle ske genom en formationsflygning. Inga flygplan som då användes av USAAS bedömdes vara lämpliga för en sådan riskabel flygning.

   Den 27 november 1923 erhöll Douglas kontrakt på fyra st. Douglas  World Cruiser (vanligtvis förkortat DWC med reservdelar, till ett värde av 192.684 Dollar. Reservdelarna, inklusive 15 st. motorer, 14 flottörer och olika komponenter motsvarande åtta st. DWC-flygplan skickades i förväg till olika platser runtom i världen utefter flygrutten.

 Erik Nelson var svensk, född i Stockholm och förste svensk som flög jorden runt.

  Den 6 april 1924 lyfte de fyra flygplanen från Seattle, med kurs mot Prince Rupert i Canada. De fyra flygplanen var döpta till Seattle (Nr 1), fluget av Frederik L. Martin (även chef för förbandet) och Alva L. Harvey, Chicago (Nr 2, Lowell Smith och Leslie Arnold), Boston (Nr 3, Leigh Wade och Henry H. Ogden) samt New Orleans (Nr 4, Erik Nelson och John Harding).  Erik Nelson var även ingenjörsansvarig under flygningen. Två av flygplanen (Seattle och Boston) havererade, men inga av besättningsmännen omkom.

   Den 28 september 1924 landade DWC-flygplanen New Orleans (med Erik Nelson vid spakarna) och Chicago i Seattle, startpunkten för flygningen. Den sammanlagda flygtiden under de 73 etapperna i västlig riktning var 371 timmar och 11 minuter, på en distans av 42 643 km. Genomsnittshastigheten var 114,9 km/h.

 

 Klicka på karta för stor bild.

    Routen flögs i västlig riktning.  

 Brigadier General Erik Nelson began his career as a sailor and ended as an airman. Prior to his military service, he twice sailed around the world.

   Upon enlisting in the United States Army, he became a flight instructor at Love Field Texas. In 1923, he was one of two pilots that successfully circumnavigated the globe in a Douglas World Cruiser without a major mishap or engine failure.

   General Nelson left the military shortly after his world flight, to work for William Boing as his technical adviser, but returned with the outbreak of World War II. He concluded his military career as an adviser to Gen. Henry “Hap” Arnold and permanently retired from military service in 1946. Post-war hi was named technical adviser to Swedish International Airlines, now SAS.

The Museum of Flight in Seattle Washington would thank the Pratt and Whitney Company for support and contribution made to Erik Nelson 2006 Pathfinder Award Ceremony.

 

 328 Pages

Kommentera