SE-SND. DFS-Weihe A3

Jacobs-Schweyr  WEIHE,  Segelflygplan.
 Tillverkare:      Flugzeugbau Jacobs-Schweyer,
                                Tyskland.
Licens:                 AB Flygindustrier, Halmstad
Tillvnr:  219       År:  1943
Spännvidd:        18,00 m
Längd:                  8,30 m
Höjd:                     2,18 m
Max. startvikt:  335 kg
Max. fart:            170 km/h
Vingyta:               18,20 m²
Glidtal:                1:29 vid 70 km/h                                  Obs! FV-version

 Registrerade ägare:
1943-1953           Svenska Flygvapnet, F6, Karlsborg
1953-1972           Borlänge, Domnarvets Flygklubb,
                                Borlänge
                                                                                                                                                                                       

 Segelflygplanet Weihe är ett ensitsigt, högvingat segelflygplan, helt tillverkat av trä och duk och försedd med dykbromsar samt kastbart hjulställ.

Konstruktör var Hans Jacobs vid DFS i Tyskland och tillverkare Flugzeugbau Jacobs & Schweyer. Planet gjorde sin provflygning 1938 med gott resultat.

Weihe, som betyder kärrhök, blev ett segerrikt, pålitligt och säkert tävlingsflygplan ända in på 1960-talet.

 Totalt tillverkades cirka 300 st. Weihe, varav 25 st. på licens hos AB Flygindustri i Halmstad. Kungliga Svenska Aeroklubben bestämde tidigt att Weihe skulle bli ett enhetsflygplan för den avancerade utbildningen vid Ålleberg.

 1947 satte Per-Axel Persson världsrekord i höjdvinst med 8050 meter och året därpå blev han världsmästare i segelflygning med en Weihe.

 Svenska Flygvapnet inköpte från 1943 till 1945 nitton st av typen, som fick beteckningen

Se 104 med FV nr 8301 – 8319 och var i tjänst vid Flygvapnet mellan åren 1943 till 1958.

 SE-SND byggdes av AB Flygindustri för Flygvapnets räkning och levererades den 14 september 1943 med registreringen FV 8302 till F 6 i Karlsborg. Efter knappt tio års tjänst på västra sidan av Vättern överlät Flygvapnet planet till Borlänge Domnarvets Flygklubb den 27 maj 1953.

 I slutet av 1965 hade SE-SND gjort sitt och avregistrerades. Vid några tillfällen monterades flygplanet till stor glädje för flygintresserade ungdomar (som var för unga för att börja flygutbildningen) som kunde sitta i timtal och balansera på vingarna under blåsiga höstdagar.

1972 donerades planet till Luftfartsamlingarna och är nu utlånat till Ållebergs Segelflygmuseum.

Lämna ett svar