SG 38 SCHNEIDER, Nr. 210 Glidflygplan ”Karin”.
Tillverkare: Flugzeugbau Schneider,
Tyskland.
Licens: Kanonverken,
Halmstad.
Tillvnr: 210 År: 1941
Spännvidd: 10,41 m
Längd: 6,28 m
Höjd: 2,43 m
Max. startvikt: 210 kg
Max. fart: 175 km/tim
Vingyta: ? m²
Glidtal: 1:10
Registrerade ägare:
1941-1960 Halmstads Flygklubb,
Halmstad
Före 1938 fanns det många typer av glidflygplan i Tyskland, varför man beslutade att få fram en enhetstyp. Det blev Schulgleitern G-38, som hade konstruerats av Flügzeubau Schneider, Grunau i mitten av 1930-talet och var en vidareutveckling av den välkända Grunau G-9. G-38 blev ett säkert plan och tillverkades i mer än 1000 exemplar och användes också vid utbildning av piloter inom tyska Luftwaffe.
Licenstillverkning av glidflygplanet i Sverige började hos Kanoverken i Halmstad, som sedan blev uppköpta av Kockums Flygindustri och produktion ägde därefter rum både i Malmö och Halmstad. Totalt tillverkades cirka 250 plan, varav 40 st. till svenska flygvapnet, och fick beteckning G101 och med FV nr 8001-8040. Dessa var i tjänst mellan åren1943 till 1953.
Merparten av G-38 levererades som byggsatser och monterades av köparna. Typen användes av de flesta segelflygklubbar där startbogsering skedde antingen med bil, gummirep eller vinsch.
Arlandasamlingarna har två SG-38. Det ena är Glidflygplanet ”Karin” med tillverknings nr 210 från 1941, och som varit i tjänst hos Halmstads Flygklubb under åren 1941 till 1960.
Enligt uppgift har detta glidflygplan 141 flygtimmar på 10004 starter och landningar, vilket blir en snittid på 50,8 sekunder/flygning. ”Karin” donerades till Luftfartssamlingarna där hon har restaurerats och hänger nu i taket till utställningshallen.
Det andra glidflygplanet har tillverkningsnummer 138. Det levererades 1940 till Borlänge-Domnarvets Flygklubb i Borlänge, som 1971 skänkte planet till Luftfartssamlingarna på Arlanda.