SE-HAD BELL 47D-1

SE-HAD        HELIKOPTER BELL 47 D-1

 Tillverkare:           Bell Aircraft Co,                 
                                     Buffalo N.Y. USA
Tillvnr:  39              År:  1947
Motor:                       Franklin 6V4-200 C 32,
Effekt:                       200 hk
Huvudrotordiameter:  10,71 m
Längd:                      9,62 m
Höjd:                         2,83 m
Max. startvikt:      1066 kg
Max. fart                  160 km/h
Max. höjd:               3000 m
Max. flygsträcka: 346 km
 

Registrerade ägare:
1947-1948               Registrerad i USA,  NC 185 B
1948-07-07             Ostermans Aero AB, Stockholm
1963-12-??              Såld till Norge, reg nr LN-ORU.
1970                          Avregistrerad
  

Bell 47 är en tvåsitsig helikopter, som är en vidareutveckling av Bell 30.

Premiärflygningen gjordes i december 1945. Efter utprovning fick modellen civilt luftvärdighetsbevis den 8 mars 1946, och blev den första helikopter för kommersiellt bruk som erhållit detta.

 Bell 47 har tillverkats i över 5000 exemplar och i ett flertal versioner både i USA och i Italien (Agusta Bell). I Sverige har 55st. Bell 47 helikoptrar varit registrerade varav merparten på Ostermans Aero AB.

 Museets helikopter är byggd av diverse delar och blivit märkt SE-HAD, i samband med att Ostermans Aero AB, vid sitt 20-års jubileum 1967, överlämnade den som gåva till Luftfartsverkets Museum.

 SE- HAD flög först i USA ett år med registreringsnummer NC 185 B innan Ostermans köpte den och fick luftvärdighetsbevis den 7 juli 1948. Här i Sverige användes den, dels för postflygning vintertid i Stockholms skärgård, och dels för bepudringsverksamhet annan tid på året.

 Den 7 april 1956 inträffade ett haveri vid Ängskär i Stockholms skärgård.

1958 flögs SE-HAD tillsammans med SE-HAE och SE-HAG till Indien för flyguppdrag.

 1963 blev helikoptern såld till Norge och fick registreringen LN-ORU och efter totalt 23 års flygverksamhet avregistrerad 1970.

 

 

Lämna ett svar