SE-HAD HELIKOPTER BELL 47 D-1
Tillverkare: Bell Aircraft Co,
Buffalo N.Y. USA
Tillvnr: 39 År: 1947
Motor: Franklin 6V4-200 C 32,
Effekt: 200 hk
Huvudrotordiameter: 10,71 m
Längd: 9,62 m
Höjd: 2,83 m
Max. startvikt: 1066 kg
Max. fart 160 km/h
Max. höjd: 3000 m
Max. flygsträcka: 346 km
Registrerade ägare:
1947-1948 Registrerad i USA, NC 185 B
1948-07-07 Ostermans Aero AB, Stockholm
1963-12-?? Såld till Norge, reg nr LN-ORU.
1970 Avregistrerad
Bell 47 är en tvåsitsig helikopter, som är en vidareutveckling av Bell 30.
Premiärflygningen gjordes i december 1945. Efter utprovning fick modellen civilt luftvärdighetsbevis den 8 mars 1946, och blev den första helikopter för kommersiellt bruk som erhållit detta.
Bell 47 har tillverkats i över 5000 exemplar och i ett flertal versioner både i USA och i Italien (Agusta Bell). I Sverige har 55st. Bell 47 helikoptrar varit registrerade varav merparten på Ostermans Aero AB.
Museets helikopter är byggd av diverse delar och blivit märkt SE-HAD, i samband med att Ostermans Aero AB, vid sitt 20-års jubileum 1967, överlämnade den som gåva till Luftfartsverkets Museum.
SE- HAD flög först i USA ett år med registreringsnummer NC 185 B innan Ostermans köpte den och fick luftvärdighetsbevis den 7 juli 1948. Här i Sverige användes den, dels för postflygning vintertid i Stockholms skärgård, och dels för bepudringsverksamhet annan tid på året.
Den 7 april 1956 inträffade ett haveri vid Ängskär i Stockholms skärgård.
1958 flögs SE-HAD tillsammans med SE-HAE och SE-HAG till Indien för flyguppdrag.
1963 blev helikoptern såld till Norge och fick registreringen LN-ORU och efter totalt 23 års flygverksamhet avregistrerad 1970.