FLYGSAMLINGAR ARLANDA

Den 16 februari, 2023 – Det tunga arbetet har börjat…:

Text och foto: Henrik Gyllenskiöld.  

Det händer mycket nu!

Den kompetenta personalen som jobbar här är synnerligen effektiva och samtidigt noggranna och skickliga – Det krävs ju också för att hantera de fina och åldrade föremålen.
Allt skall ju försiktigt demonteras till hanterbara enheter för att sedan kunna transporteras till magasineringen på ett effektivt, säkert och skyddat sätt. Dock kan ju inget förflyttas från nuvarande lokal på ett tag och därför måste “färdiga” enheter stuvas undan så länge.
För att flytta dessa måste man då komma åt att både demontera och att flytta undan och får då köra på med “15-spelet”, dvs. för att ett objekt skall kunna demonteras/packas så måste ofta ett annat flyttas och/eller demonteras, vilket i sin tur kan kräva att ett annat också måste hanteras likaledes, vilket i sin tur kan kräva…. ja, ni fattar!

Nu har man då kommit så långt så att en hel del av de större föremålen “börjat röra på sig”. Parallellt fortsätter ju även hanteringen av de mindre föremålen såsom modeller, litteratur och diverse “minnessaker”. 

Bilderna nedan visar en del av hur det såg ut, och en del av vad som hände, just denna dag.


Så här ser “receptionsarean” numera ut; tomt i “backoffice”, ingen disk, ingen litteratur ingen “garderob”, inga montrar…..! Och som synes komprimerat i bakgrunden…..


…och så ser det ut från andra hållet, i förgrunden Flygande Loppan som hoppat fram.


Lite mer Loppa, från ovan. I bakgrunden, bakom sina vingar, slumrar Glasair under en filt i väntan på transport.


….och här har vi det som får Loppan att hoppa – Den är inte stor, men den har bett!


Vingpartiet från Glasair, och….


…dess kropp – Båda, nästan, färdiga för transport!


Det är trångt! Här syns förberedda hjulförsedda trävaggor samsas med Electra och ännu inte tömda montrar som flyttats undan.


En Skylift samt vajerlyftblock i taket är ju ett absolut måste i dessa miljöer – Och inte minst kompetent personal som kan manövrera säkert i dessa trånga utrymmen med mycket känsliga föremål på alla möjliga ställen!


En fin vinge från Junkers i bakgrunden, prydligt vaggad.


…. och så här ser tankarna ut i innanmätet!


Men den kan ju inte stå kvar på sin upphöjda position längre – Här förbereds därför en upplyftande upplevelse (bakgrunden skvallrar lite om metoden)!


Dags att påbörja lyftet, stora lyftbilen framkörd och det inte helt enkla arbetet med att rätt applicera lyftanordning för rätt balans skall påbörjas.


Väl nere på marken så kan man studera henne närmare!


….och närmare


…och ännu lite närmare!


Dags att titta in kanske….?!


Lite stökigt i kabinen kanske, men man anar ett intressant cockpit därframme…!


Jepp, det mesta finns på plats, inkl. patinerade säten!


Ord och inga visor! Tur att vi var på marken och ingen rökare i närheten, 2 av 3 således!

O


Vad han har i tankarna? Jo, tankbilen förbereds för att flytta på sig!


Men eftersom den gamle trotjänaren har haft en (pys?)punka så måste hjulet (dvs. två dubbla) av och en temporär rullningslösning appliceras…..


Dags att försöka flytta på den (man drog där framme också….)!


Dessvärre så ställde sig de tillfälliga småhjulen på tvären så den lösningen funkade inte, dags att tillkalla däckleverantör!


Och faktiskt, dom kunde fixa fram rätt dimension till dessa äldre hjul! Fixat och klart.


Passar på att kolla om det är läge att hoppa in och köra lite, nu när det kommit på nya sulor. Nä, tror inte det! Men härlig inredning är det, här har det tänkts mycket tankar….


Det är ju den här Bûcker Jungman som det skall beredas plats för att omsorgsfullt landsättas! Vi får se om det blir en historia i nästa avsnitt.



Ett litet avbrott för att titta in i den lilla världen. Som synes så fortgår arbetet med att ta om hand om modellerna – Just nu var det lite trångt om saligheten, men allt går modellplanenligt!


Avslutningsvis blir det en demontering av en Dove-motor (DH Gipsy Queen 70 Mk 3)!

Det är dock denna sidan som skall hanteras först! Som synes är det något svårarbetat att komma åt alla kopplingar för att frigöra motorn.

Åtminstone fyra händer krävs… + lyftarmen med fästanordning! 



Och till slut så kommer den store lyftaren fram igen!


Här är allt på plats för att ge motorn ett lyft!


Den är loss och skall placeras i sin vagga. Här uppstår något som kan inträffa när man demonterar äldre maskiner: Man vet inte alltid säkert hur det ser ut längst in och här var det något där bak som stack ut mer än man trott – Dags att leta upp vinkelslipen för att anpassa vaggan (absolut inte motorn!).


Den är utdragen….!


Här vilar den tryggt i sin vagga.

Som avslutning, en 360 graders panoramavy från längst bak vid blå porten. Till höger det som ännu är kvar av “Gottröra-avdelningen” och till vänster var platsen där Albatrosen renoverades (den är fortfarande där, den syns sticka upp lite, inte minst vingen).

Tillgänglighet

Tillgänglighet för alla

Arlanda Flygsamlingar välkomnar alla besökare.

  • Huvudentré ligger i markplanet med låg tröskel.

  • Färdtjänst och taxi skall stanna på vändplan 20 m från huvudentrén.

  • Toaletter (1 st) för besökare med nedsatt rörelseförmåga.

  • Lån av rullstol

  • Lån av rullator

  • Inga trösklar i utställningshallen, allting i ett plan.

 

English:

Accessibility for everyone

Arlanda Flygsamlingar welcomes all visitors

  • The main entrance is in the ground plane with a low threshold.
  • Taxi will stop at 20m from the main entrance.
  • Toilets (1) for visitors with reduced mobility.
  • Loans of wheelchairs
  • Loans of walker
  • No thresholds in the exhibition hall.