SE-XGF. GLASAIR SH2RG

Tillverkare:       Stoddard-Hamilton, USA.                                   
Tillvnr:  476R-366   År  1992                    
Motor:                  Lycoming 0320-E3F
Effekt:                  150 hk
Spännvidd:        7,12 m
Längd:                  6,18 m
Höjd:                     2.07 m
Tomvikt:             602 kg
Max. vikt:           953 kg
Marschfart:       378 km/h
Stig:                      824 m/min.                            
Max. höjd:          5790 m
 
Registrerade ägare:
1992-12-01         Håkan Lans                   
2000                    Avregistrerat och deponerat till Tekniska Muséet, Stockholm               
 

Detta är ett av de första flygplanen i Sverige som är tillverkade i glasfiberarmerad plast. Det köptes 1982 av uppfinnaren Håkan Lans för att användas för prov med teknik för flygplansnavigering, som han då börjat utveckla.

Flygplanet är ett tvåsitsigt enmotorigt propellerflygplan. Motorn är på 150 hk och har fyra cylindrar.

Planet är byggt i Stockholm under åren 1982-1992. Det är baserat på en byggsats från det amerikanska företaget Stoddard Hamilton. Typen är Glasair SHR2 RG. Landningsstället är infällbart och maxfarten är ca 450 km/tim.

Planet byggdes av Håkan Lans, Flygtekniska Försöksanstalten, flygteknikern Bengt Sjödahl och civilingenjören Lars Holmström. Det blev klart 1992 och flögs under några år av Sjödahl och Holmström. Ett antal prover och demonstrationer av Håkan Lans med s k transpondrar gjordes i samarbete med luftfartsmyndigheter i Sverige (LFV) och USA (FFA). Flygplanet är experimentklassat.

Experimentklassat innebär att planet kan byggas av ”vanliga” händiga personer enligt ett rigoröst kontrollsystem med övervakning och rådgivning från organisationen Experimental Aircraft Association (EAA). Det finns en svensk avdelning av EAA på Barkarby flygplats.

Eftersom navigeringssystemet numera är väl utprovat och fungerar bra så har de prover som detta flygplan byggts för kunnat avslutas.

Flygplanet ingår i Arlandasamlingarna tills vidare som lån från Tekniska Museet.  

Lämna ett svar