SE-AHD Götaverken GV-38

Tillverkare:      AB Götaverken, Göteborg.
Tillvnr:  Nr 5.  År:  1938        
Motor:                Le Blond
Effekt:                90 hk
Spännvidd:      10,80 m
Längd:               6,50 m
Höjd:                  2,20 m
Max. startvikt:   820 kg
Max. fart:             190 km/h
Max. höjd:           4570 m    
Max. flygsträcka:  725 km

Registrerade ägare:
1938-11-10        Götaverken AB, Göteborg
1940-04-26       N E Lenander, Stockholm
1942-11-21        Nya AB Nils Olofsson, Göteborg
1954-05-21       G. Westerdahl, Göteborg
1960-10-07       Sveli Flyg KB, Ersmark
1961-01-16       Ö Tallberg, Malmberget
1964-10-23       Avregistrerad
 AB Götaverken hade planer på att börja tillverka stridsflygplan i slutet av 1930-talet. För att känna sig för beslöt man att licenstillverka ett sportflygplan. Det blev ett amerikanskt högvingat tvåsitsigt flygplan Rearwin Sportser.

 AB Götaverken byggde totalt 14 st. GV-38 innan man beslöt att lägga ner flygplanstillverkningen. Detta var det första seriebyggda sportflygplanet i Sverige och än idag finns det ett par GV-38 i flygande skick.

 SE-AHD såldes av Götaverken AB till N E Lenander i Stockholm för räkning Härens och Marinens Flyvåpen i Norge. Inköpskostnaden var ca 16.000 kr.

 Planet användes under april – maj 1940 för kurirflygningar till Norge från Värmland och Östersund. Efter kapitulationen hyrdes SE-AHD ut till Svensk Flygtjänst AB, där det användes som målbogseringsplan för Luftvärnet i Stockholms skärgård.

 I slutet av 1942 gick avtalet ut och Lenander sålde planet till N Olofsson i Göteborg, som under nära 12 års tid använde planet bland annat för affärsresor. Därefter har planet haft ett flertal ägare innan det avregistrerades i slutet av 1964.

 Planet hittades 1972 av flyghistoriker vid en lanthandel utanför Borlänge. Snötyngden hade knäckt vingarna varför dessa ersattes med vingar från SE-AHX.

Planet köptes av Arlandagruppen och finns nu bland Arlandasamlingarna där renovering pågår.
______________________________________________________

Kommentar.   Götaverken GV-38. 

Hej!
Jag heter Lars Tallberg, son till Östen Tallberg som ägde planet när han och föraren Bengt Larsson kraschade. Motorn lade helt enkelt av och man sökte febrilt efter någonstans att gå ner. Till slut hittade man en liten inäga och beslutade sig för att gå ner där. På inägan fanns ett buskage som man valde att styra planet mot med tanke på att få ner hastigheten något. Detta lyckades över förväntan då buskaget växte på ett stenröse. Båda klarade sig bra, men far sålde planet till bonden som ägde åkern för 50:- och sen bar det hem med tåg.
Planet var det första i en rad som pappa köpte och jag var ofta med på flygturerna. Jag fick även vara med och uppleva den nära vänskap som Erland ”FlygarNisse” Nilsson och pappa hade. Flygbåten ”Beda” som Erland byggde, utan ritningar, var en verklig upplevelse som jag har med mig än idag.

mvh
Lars Tallberg

 

Lämna ett svar