SE-BHF Klemm KL 35 D

 Tillverkare:          Hans Klemm, Flugzeugbau
                                    Böblingen, Tyskland 
Tillvnr: 1978         År:  1941
Motor:                      Hirth HM 504 A 2 
Effekt:                      105 hk
Spännvidd:            10,40 m
Längd:                      7,41 m
Höjd:                         2,20 m
Max. startvikt:      850 Kg
Max. fart:                210 Km/h
Max höjd:                4500 m
Max. flygsträcka: 460 km

Registrerade ägare:
1941–1947             Svenska Flygvapnet,nr 5049,
                                   SK 15A. kod F5- 179, F10
1946-07-15            Grundöversyn. CVV
1947-05-29            Såld, Gävlebygdens Flygklubb
1947-09-29            Reg. SE-BHF. Nor.673. LvB.772.
                                   AB Gösta Forslunds Aviation,
                                   Strömsbro
1948-02-16            Flygtid 1.177 tim
1948-08-06            Flygtid 1.295 tim
1948-10-12            Hundsjö by i Gideå socken
                                   totalhaveri
1950-02-20           Avregistrerat
2001 – 1978           CRD SE-BHF Fv 5049 under
                                   restaurering i Göteborg. 
 

1935 utvecklade Hans Klemm, KL 35 ett enmotorigt, lågvingat tvåsitsigt monoplan, som då kom att bli ett av det mest omtyckta sport- och skolflygplanet i Europa.

Planet var uppbyggt på stålrörs- och dukkonstruktion. Vingen var försedd med en knäck (omvänd måsvinge). Svenska Flygvapnet köpte 74 st. 1940/41 och hyrde dessutom in 21 st. från privata ägare i Sverige. Skolflygplanet fick beteckningen Sk 15 A-C.

Efter andra världskriget såldes planen till civila flygklubbar och privata personer både i Sverige och Västtyskland.

 Detta flygplan tillverkades första halvåret 1941 med reg. nr 1978 och levererades till Svenska Flygvapnet av Klemms agent, AB Flygplan den 5 juli 1941. Flygvapnet godkände flygplanet den 1 augusti, som Sk 15A med FV-nr 5049 och placerings nr F5-179. Efter fyra år överfördes maskinen till F10 som övningsplan. I mars 1947 utbjöds planet till försäljning på anbud efter 1090 timmars flygtid.

Geflebygdens Flygklubb köpte maskinen den 29 maj 1947 och efter grundbesiktning fick den interimsregistrering i augusti. Den 29 september 1947 fick den registreringsnummer SE-BHF, men med AB Gösta Forslund Aviation, Strömsbro, som ny ägare.

 Den 12 oktober 1948 totalhavererade planet vid Hundsjö by i Gideå socken, då en elev på ensamflygning tappade orienteringen och var tvungen att nödlanda. Båda vingarna och landningsstället slogs sönder. Maskinen ansågs totalhavererad och avregistrerades den 12 oktober 1950 men blev bevarad. Efter några försäljningar hamnade SE-BHF hos Håkan Wijkander, Håtunaholm. Håkan är expert på att renovera Klemm 35 D och har själv en Klemm, som flyger. Eftersom flygkroppen efter all dessa år ej var i bra skick började Håkan förhandla med Luftfartsverket i början av 2004 om att byta sin SE-BHF mot Arlanda Flygsamlingars SE-BGA, som var i bättre skick. Överenskommelsen innebar bland annat att Håkan Wijkander skulle leverera SE-BHF för statisk display till samlingarna. I mars 2006 transporterades maskinen till Arlanda Flygsamlingar för ytterligare kompletteringar, med bl.a. instrument, motordelar och sittbrunnsluckor mm.

 

Lämna ett svar