SE-ADR Junkers JU52/3mci. (endast cockpit finns kvar)

    
 Tillverkare:          Junkers Flugzeugbau AG
                                    Berlin, Tyskland
Tillvnr: 4017         År: 1932
Motor:                      P&W Hornet B 1
Effekt:                      3 st. x 575 hk
Spännvidd:           29,25 m
Längd:                     18,90 m
Höjd:                        4,50 m
Max. startvikt:     9200 kg
Max. fart:               240 km/tim
Max. höjd:              5800 m
Max. flygsträcka: 850 km
 
Registrerade ägare:
1932-07-15             AB Flygmateriel ,   Stockholm
1936-12-31             AB Aerotransport, Stockholm                Foto StureN
1947-05-09            AB Industridiesel, Stockholm”
1948-05-12             Firma M Ahrenberg,Danderyd
1952-11-08             K/B M Ahrenbergs (konkursbo)
1955-01-19             Å.Liljeqvist, Dals-Långed
1955-08-24            Avregistrerad, brandövnings-
                                   objekt endast cockpit bevarad
 

 Junkers Ju52, ett lågvingat, fribärande monoplan med fast hjulställ eller flottörställ och helt byggt av lättmetall. Det provflögs i enmotorig version 1930: Slutversionen med tre motorer blev klar den 7 mars 1932.

Närmare 5000 st. av alla typer av Ju 52/3 mci byggdes under en produktionstid av 14 år, varav cirka 60% levererades till det Tyska Flygvapnet för olika transportuppdrag under andra världskriget.

AB Aerotransport (ABA) köpte sju st. Ju 52:or för sin linjetrafik inom Nordeuropa.

SE- ADR monterades i Limhamn hos AB Flygindustri, som var ett dotterbolag till Junkers i Tyskland, och levererades den 15 juli 1932.

ABA satte in planet på sin linje Stockholm (Lindarängen) till Helsingfors, då utrustad med flottörer. Vintertid försågs planet med hjulställ och användes på sträckan Malmö – Amsterdam. Efter 1936 var planet uteslutande insatt i trafiken Stockholm – Mariehamn – Åbo och Stockholm – Visby.

Under andra världskriget var SE-ADR inhyrd av Svenska Flygvapnet som Tp 5 och placerat på Barkarby. Efter kriget flög den mest på linjen Stockholm – Visby. 1947 köpte den kände trafikflygaren Albin Ahrenberg planet, Det användes uteslutande för rund- och taxiflygningar fram till och med 1953.

 Den sista flygningen gjordes den 21 feb 1954

Planet blev sedan brandövningsobjekt på Bromma, varför endast cockpit blev bevarad och restaurerad på museet.

Lämna ett svar