SE-AGU Bûcker Bu 131 B-3 Jungman

Tillverkare:     Bücker Flugzeugbau GmbH,
                              Berlin, Tyskland             
Tillvnr:  846    År  1937
Motor:               Hirth HM 504
Effekt:               105 hk
Spännvidd:     7,40 m
Längd:               6,62 m
Höjd:                  2,25 m
Max. startvikt:  670 kg
Max. fart:            183 km/h
Max. höjd:           3500 m
Max. flygsträcka: 650 km
 
Registrerade ägare:
 1938-01-28     Svensk Flygtjänst, Stockholm             
1961-12-05      Gåva till Luftfartsverkets
                             Museum, Arlanda

Bü 131 konstruerades 1934 av A J Andersson (i flygkretsar kallad AJ) anställd hos Bücker Flugzeugbau GmbH i Berlin, vars grundare tidigare varit chef för Svenska Aero AB på Lidingö där även AJ var anställd.

 Bü 131 är ett enmotorigt tvåsitsigt biplan, som blev mycket lyckat och lättflugen konstruktion och som i 23 länder användes som skol- och konstflygplan i tre versioner.

Totalt byggdes över 2000 st. Jungmann i Tyskland, varav 400 st. till Jugoslavien.

Planet blev också licenstillverkat i Schweiz 130 st. Tjeckoslovakien 570 st. Spanien 530 st. och Japan 1375 st.

 Svensk Flygtjänst blev generalagent för Bücker i Sverige och köpte tre plan för eget bruk.

SE-AGU flögs hem från Berlin till Stockholm i början av januari 1938 med Nils Bernström, som pilot. Flygplanet användes mest som skolflygplan i cirka 20 år utan några större haverier och var även viss tid uthyrt till Stockholms Flygklubb.

Planet dukades om i januari 1945 och målades brunt. Den 27 december 1946 överförs ägandet till Swedish Air Service Ltd och den totala flygtiden var då 2530 timmar. Under 1950 utfördes bland annat motorbyte och planet blir ej luftvärdigt förrän den 9 februari 1952.

 Luftvärdigheten utgick den 9 juni 1959 och planet avregistrerades den 5 december 1961 och skänktes till Luftfartsverket.

Planet gjordes i ordning av Arlandagruppen och målades om i ursprungsfärgen gul och 1980 hängdes det upp i Kulturhuset i Stockholm.

1982 flyttas planet till gamla charterhallen på Arlanda och under 1983 flyttas det till nya inrikeshallen.

Sedan 1997 har planet varit utlånat och upphängd i avgångshallen vid Midlanda Flygplats i Sundsvall.

Den 11 juni 2013 återlämnades planet och ingår nu i samlingarna på Arlanda.

 

Lämna ett svar