SE-BXU LOCKHEED 12-26 ELECTRA Jr

Tillverkare:           Lockheed Aircraft Co, Burbank,
                                    Californien, USA      
Tillv.nr.:  1313      År:  1942
Motor:                      P & W  Wasp Jr
Effekt:                      2 x 450 hk
Spännvidd:            15,10 m
Längd:                      11,10 m
Höjd:                         3,00 m
Max. startvikt:      3800 kg
Max. fart:                344 km/h                                            Foto StureN
Max. höjd:               7380 m
Max. flygsträcka: 1255 km

 Registrerade ägare:
1942-1952               RoyalNetherlandsAir Force
                                   och KLM
1953-07-14            Registreringen SE-BXU reserverad
                                   för Airtaco AB i Stockholm
1957-08-21            T. Andersson, Stockholm
1957-09-03            S. Andersson, Fjärdhundra, Sala
                                  (uppställt)
1990                         Övertaget av Luftfartsmuseet ,
                                  Arlanda

 Då Lockheeds typ L-10 Electra ansågs för stor, som tvåmotorigt privatflygplan. Så man började fundera på en mindre maskin i mitten på 1935. Det blev Electra Junior, ett lågvingat plan, byggd i lättmetall. Efter utförda prov började typen serietillverkas 1936 med en kapacitet för 6-8 passagerare.

Bland annat tack vare sin snabbhet användes planet av många länders flygvapen, som stabsflygplan m.m. I början av 1939 utförde några Electra Jr med start i England fotospanings- uppdrag över Tyskland från hög höjd med lyckat resultat.

 Amelia Earhart, som blev den första kvinnan som flög ensam över Atlanten i en större L-10 Electra, försökte1937, tillsammans med navigatören Fred Noonan att flyga jorden runt med en Electra, men planet försvann tyvärr över Stilla Havet..

 Totalt tillverkades 130 st. L 12 Electra Junior.

 SE-BXU levererades till Netherlands East Indias Government den 13 april 1942 med registreringen L2-45, och som totalt beställde 36 st. Electra L-12.

Därefter registrerat på KLM med registreringen PJ-AKE, men blev under kriget stående på Curacao. Efter kriget levererat till Royal Netherlands Air Force med beteckning T-3, registrering BX-238, för Netherlands Communications Squardron.

 Airtaco AB köpte detta flygplan 1953 plus ytterligare tre st. från Ministerie van Orlog Directoraat Materieel, Luchtmacht i Holland och med reservdelar blev priset 70.000;- engelska pund.

 SE-BXU skulle byggas om för civilt bruk hos ett företag på Kastrup, men utförda arbeten blev ej godkända av myndigheterna. Torvald Andersson transporterade då maskinen till Fjärdhundra utanför Sala 1957 där det sedan blev stående i en lada.

Göthe Johansson och Arlandagruppen fick reda på detta objekt och 1990 flög en av flygvapnets Vertol helikopter över SE-BXU till Arlanda, där det restaurerats till att bli en riktig silverglänsande pärla bland Arlanda Flygsamlingar.

 

 

Lämna ett svar