Tillverkare: Fairchild Aeroplan, Farmingdals, New York, USA Tillv.nr.: 862. År: 1944 Ny motor 1950-talet. Farchild Ranger G-440. 6 cyl. radmotor. Effekt: 200 hk Tidigare motor: Warner, R-500-1 Scarabradial Effekt: 165 hk Spännvidd: 11,70 m Längd: 7,20 m Höjd: 2.30 m Max. startvikt: 1208 kg Max. fart: 200 km/h Max. höjd: 3870 m Max. flygsträcka 848 km Passagerarantal: 1+3 Registrerade ägare: 1944 US Army Air Force,43-14898,UC 61A-FA 1945 Royal Air Force, HB 625 Argus II 1949 Reg. Norge LN-MAD 1953-03-04 Aerobolaget G Eriksson & Co, Borås 1960-09-30 Aerobolaget i Borås AB 1963-02-11 Ombyggd till TYP 24R 46 A, sjö 1967-03-30 Avregistrerad. 1971-12-02 Luftfartsverkets Museum, Arlanda |
Det första sportflygplanet från Fairchild & Co, Farmingdale utanför New York, provflögs 1926. Planet är högvingat, tvåsitsigt och försett med en täckt kabin. Efter lyckad utprovning och efterfrågan serietillverkades planet.
Nästa version kom 1932 där pilot och passagerare satt sida vid sida. 1934 kom en tresitsig modell. Plantypen blev mycket populär och hade ett lämpligt försäljningspris. 1937 kom den 4-sitsiga versionen kallad F 24 Forwarder, som ökade försäljningen ytterligare.
US Army Air Force beställde cirka 500 st. som under andra världskriget användes som sambands- och lätt transportflygplan även av Royal Air Force med benämning ”Argus II”. Totalt var 16 st. F 24 Forwarder civilregistrerade i Sverige.
SE-BXE levererades till USAAF. Efter kriget övertog RAF planet, som 1949, köptes av A/S Luftransport i Ålesund, Norge. Efter drygt tre år köpte Aerobolaget G Eriksson & Co i Borås planet och använde det mest för taxi- och rundflygningar i hela landet.
Efter att planet blev ombyggt och försett med flottörer samt med en starkare motor 1963 var maskinen bland annat uthyrd till Olle Ek i Kiruna för transporter i fjällvärlden.
Aerobolaget i Borås, genom disponent Voss, skänkte SE-BXE till Luftfartsverket den 14 maj 1971. Planet hämtades av Arlandagruppen, som bland annat, vid renoveringen, bytte ut den trasiga stabilisatorn mot en som tillhörde SE-BXF.