Tillverkare: Sud Aviation (SNCASE), Toulouse, Frankrike Registrerade ägare: |
Franska flygplanstillverkare började, efter andra världskriget, intressera sig för konstruktion av jetdrivna trafikflygplan.
Sud Aviation provflög prototypen ”Caravelle” den 27 maj 1955, ett lågvingat, tvåmotorigt trafikflygplan. Därefter följde tre års tester och vidareutveckling innan serieproduktionen kunde påbörjas.
Redan hösten 1955 reste en grupp ner från SAS för att studera flygplanet. I slutet av juni 1957 tecknades det första kontraktet på sex flygplan till SAS, och den 13 april 1959 landade ”Finn Viking”, den första SAS ”Caravellen” på Bromma.
Fram till våren 1973 hade totalt 279 st. SUD SE-210 tillverkats i olika versioner till 35 flygbolag i 27 länder, varav SAS köpte 15 st. som flög i linjetrafik inom Europa fram till mitten av 1970-talet, då typen ersattes av Douglas DC-9.
SAS sista flygning med SE-210 var på sträckan Stockholm – Köpenhamn den 25 september 1974 med planet OY-KRC ”Faste Viking”. Totalt hade Caravellen för SAS flugit 13,5 miljoner passagerare med ett uttag av ca 480000 flygningar under 15 års tjänst
1971 köpte svenska flygvapnet två st. ”Caraveller” av SAS, (SE-DAG och SE-DAI), som erhöll registreringsnummer 85172 och 85210 med benämningen Tp 85. Dessa två Tp 85 flög sedan i Flygvapnets tjänst fram till 30 september 1998. Av dessa finns 85172 bevarat på Flygvapenmuseet i Malmslätt medan 85210 har fått tillbaka sin civila registrering SE-DAI, och är deponerat hos den ideella föreningen ”le Caravelle Club” på Arlanda, som skall försöka hålla flygplanet i flygande skick.
SE-DAF levererades till SAS den 17 februari 1962 och flög på företagets Europa-linjer i över 12 år utan några större händelser. Planet flög sista gången den 23 september 1974, och överlämnades sedan till Arlanda Luftfartssamlingar i december 1974, och har sedan dess stått vid den s.k. K-rampen i väntan på renovering.
Tyvärr finns det inte plats i dagens museum för SE-DAF.
Skänktes till Finland under 2022.