Foto StureN
In ENGLISH please scroll down.
Vindtunnel för prov över ljudhastighet.
Använd vid Kungliga Tekniska Högskolans Institution. För undervisning, grundforskning och målinriktad forskning.
Testzoon med utställda testobjekt
Byggd cirka 1947.
Driftsatt 1948.
Sista körningen vid KTH 1995.
Hastighetsområde Macktal 1,2 till 1,8.
Mätsträckans höjd: 0,34 m.
” bredd: 0,33 m.
Drivning: Komprimerad högtrycksluft genom ejektor.
Provtid: Cirka 20 sek.
Antal prov: 15389.
De standardförsök som gjordes i vindtunneln är:
- Mätning av luftkrafter och moment: Motstånd, Lyftkraft, Sidkraft, Tippmoment, Girmoment, Rollmoment.
Tryckmätningar:
- Mätning av lokala lufttrycket på olika ställen på modellernas ytor.
Visualisering:
- Åskådliggörande av luftströmningar vid modellernas ytor.
Färgemulsion:
- Utspädd färg läggs på modellernas yta och får torka under försökets genomförande.
======================================================
Wind tunnel, high speed
Wind-tunnel tests at supersonic speed.
Use at the Royal Institute of Technology Department (KTH) For teaching, basic research and targeted research
Built around the 1947th
Deploy 1948th
The last execution at KTH 1995th
Speed range Mach 1.2 to 1.8.
Measuring distance Height: 0.34 m.
Width: 0.33 m.
Drive: Compressed high pressure air through the ejector.
Test time: Approximately 20 sec.
Number of samples: 15389th
The standard tests were made in the wind tunnel are:
Measurement of air forces and moments: Resistance, High lift, side forces, overturning moment, Turnmoment, Roll Moment.
Pressure Measurements:
Measurement of local air pressure at various points on the models’ surfaces.
Visualization:
Visualization of air currents in the models’ surfaces.
Color Emulsion:
Diluted paint is put on the models’ surface and allowed to dry during the conduct.
Flygtekniska Institutionen vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) byggde sin institutionsbyggnad och underljudsvindtunnel 1931 under ledning av professor Ivar Malmer. Låghastighetsvindtunneln L 1 blev färdig och startades den 15 februari 1932. I sitt första utförande var tunneln försedd med en öppen mätsträcka med en tunneldiameter av 1,80 meter och max.hastighet av 50 meter/sekund. I slutet av 1940-talet försågs L 1 med en sluten mätsträcka med en tunnelhöjd av 1,50 meter, bredd 2,10 meter och max.hastighet av 40 meter/sekund.
För själva driften av tunneln användes från starten 1932 till 1986 en el.motor av Shrage-typ på 73 kW. Detta var en kommutatorreglerad växelströmsmotor, som numera finns på ABB: s Museum i Västerås. 1986 ersattes den med en tyristorreglerad motor på 229 kW.
Ett av de första försöken var en modell av Sparmann P4, som testades 1932. Därefter har de flesta svenska flygprojekt provats i denna tunnel, t.ex. modell av SAAB B 17, SAAB Safir, SAAB 29 Tunnan, SAAB 32 Lansen, SAAB 35 Draken och SAAB 37 Viggen samt delförsök på passagerarplanet SAAB 340. I första hand användes vindtunneln för undervisningsändamål och tester av flygprojekt, men man har även testat personbilar (SAAB-92) och kappseglingsbåtar m.m. Det sista provet i ursprunglig uppställning kördes den 16 juni 1996 och i november samma år flyttades vindtunnelns mätsträcka ut till Arlandasamlingarna, där avsikten är att kunna visa enklare aerodynamiska experiment.
X-29 Foto StureN
Testmodell av NASAs experimentflygplan, byggt i tre exemplar.
Flygplanen som var instabila, användes för att utforska manöverbarheten vid anfallsvinklar (upp till 67 grader)
Resultaten från vindtunnelproven överfördes till en flygande radiostyrd modell, som flög med framgång.
Flygtekniska Institutionen vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) byggde sin institutionsbyggnad och underljudsvindtunnel 1931 under ledning av professor Ivar Malmer. Låghastighetsvindtunneln L 1 blev färdig och startades den 15 februari 1932. I sitt första utförande var tunneln försedd med en öppen mätsträcka med en tunneldiameter av 1,80 meter och max.hastighet av 50 meter/sekund. I slutet av 1940-talet försågs L 1 med en sluten mätsträcka med en tunnelhöjd av 1,50 meter, bredd 2,10 meter och max.hastighet av 40 meter/sekund.
För själva driften av tunneln användes från starten 1932 till 1986 en el.motor av Shrage-typ på 73 kW. Detta var en kommutatorreglerad växelströmsmotor, som numera finns på ABB: s Museum i Västerås. 1986 ersattes den med en tyristorreglerad motor på 229 kW.
Ett av de första försöken var en modell av Sparmann P4, som testades 1932. Därefter har de flesta svenska flygprojekt provats i denna tunnel, t.ex. modell av SAAB B 17, SAAB Safir, SAAB 29 Tunnan, SAAB 32 Lansen, SAAB 35 Draken och SAAB 37 Viggen samt delförsök på passagerarplanet SAAB 340. I första hand användes vindtunneln för undervisningsändamål och tester av flygprojekt, men man har även testat personbilar (SAAB-92) och kappseglingsbåtar m.m. Det sista provet i ursprunglig uppställning kördes den 16 juni 1996 och i november samma år flyttades vindtunnelns mätsträcka ut till Arlandasamlingarna, där avsikten är att kunna visa enklare aerodynamiska experiment.
X-29 Foto StureN
Testmodell av NASAs experimentflygplan, byggt i tre exemplar.
Flygplanen som var instabila, användes för att utforska manöverbarheten vid anfallsvinklar (upp till 67 grader)
Resultaten från vindtunnelproven överfördes till en flygande radiostyrd modell, som flög med framgång.